Abstract | Razvoj djetetova govora složen je i ključan proces, nužan je za život, a omogućuje nam sporazumijevanje i komunikaciju s drugima. U prvome poglavlju rada objašnjava se govor kao pojam te su prema Posokhovoj (1999) navedena dva razdoblja govora: predverbalno i verbalno razdoblje. Predverbalnim razdobljem smatra se vrijeme do nastanka djetetove prve smislene riječi, dok verbalno razdoblje podrazumijeva proizvodnju jezika, odnosno njegovu svakodnevnu upotrebu i razumijevanje. Prema autoricama Apel i Masterson (2004), prve tri godine života najvažnije su za razvoj djeteta, što uključuje i razvoj njegova govora. Smatraju se temeljem za postizanje pravilnog govornog izražavanja. S obzirom na to da su roditelji, obitelj općenito, a potom i odgojitelji te vršnjaci djeteta, osobe koje provode s njime najviše vremena, u drugome je poglavlju istaknuta važnost okruženja i njihove uloge koja će poticati djetetov govorni napredak. Igre dramatizacije, čitanje slikovnica, pričanje priča, pjevanje i igre uloga raznih zanimanja samo su neke od brojnih aktivnosti koje iziskuju više govora. Mogu se provoditi kod kuće s obitelji, u predškolskim ustanovama, ali i prilikom druženja s vršnjacima u slobodno vrijeme. Nadalje, u trećem poglavlju rada navode se jezične igre. One imaju značajnu ulogu u razvoju govora, kao i u bogaćenju djetetova rječnika. Kao primjer takvih igara navode se igre koje potiču razvoj govornog izražavanja i time smanjuju određene teškoće u govoru. Razvoj govora često može rezultirati problemima, stoga su u zadnjem, ali ne i manje bitnom poglavlju, navedene teškoće govora s kojima se djeca mlađe vrtićke dobi sve više suočavaju, a uključuju jezične teškoće i govorne poremećaje. |
Abstract (english) | The development of a child's speech is a complex and crucial process, necessary for life and it enables us to communicate and understand each other. The first chapter of this paper explains the concept of speech and lists the two stages of speech according to Posokhovoj (1999): the preverbal stage and the verbal stage. The preverbal stage is considered to be the time before the child's production of the first meaningful word, while the verbal stage marks the use of a language, that is its everyday use and understanding. According to the authors Apel and Masterson (2004) the first three years of life are the most important for a child's development, which encludes the development of their speech. They are considered the foundation for achieving proper and correct verbal expressioning. Considering that the parents, the family in general, and then the educators and the child's peers are the persons with whom a child spends the most time, the second chapter points out the importance of surroundings and their role in encouraging and enabling progress in the development of a child's speech. Dramatisation games, reading picture books, storytelling, singing and role-playing of different occupations are only a few of numerous activities which require more speaking. They can be performed at home with the family, in early age educational institutions, but also in free time while spending time with children of the same age. Next, in chapter three different language games are listed. They play a significant role in the development of speech and in the enrichment of the child's vocabulary span. Games which encourage development of verbal expressioning and decrease certain speach difficulties are given as an example. Speech development can often result in problems, so the last, but not the least, chapter deals with speech difficulties that more and more children of an early pre-school age deal with, which includes language difficulties and speech disorders. |