Abstract | Rodni stereotipi široko su raširena vjerovanja o karakteristikama za koje se smatra da su odgovarajuće za muškarce i žene. Uključuju osobine, aktivnosti, ponašanja, interese, zanimanja i tjelesne karakteristike. Unatoč društvenim promjenama, rodni stereotipi i dalje su prisutni u pojedinim društvima. Društvo vrši određeni pritisak na pojedinca za konformiranje s rodnim stereotipima, a njihovo kršenje često dovodi do kritika i osuda. Konformiranje s rodnim stereotipima utječe na razvoj rodno tipiziranog ponašanja koje se pojavljuje već u ranoj dobi djeteta. Vidljivo je u igri, svakodnevnom ponašanju i interesima koji mogu utjecati na djetetove buduće sklonosti i razvoj rodnog identiteta. Uz biološke čimbenike, smatra se da velik utjecaj na rodno tipizirano ponašanje imaju i okolinski čimbenici - obitelj, vršnjaci, odgojitelji, učitelji i mediji. Dijete usvaja informacije iz okoline i uključuje ih u svoja ponašanja, interese, mišljenja i stavove, razvijajući tako vlastiti rodni identitet. Stereotipne informacije koje pojedinci prenose djetetu ovise o njihovim vlastitim uvjerenjima i ponašanjima koja se razlikuju ovisno o njihovoj rodnoj ulozi. U različitim strukturama obitelji – tradicionalnim obiteljima, obiteljima s roditeljima istog spola i jednoroditeljskim obiteljima prisutne su različite rodne uloge, a samim time i određene sličnosti i razlike u rodno tipiziranom odgoju djece. Naglašava se važnost načina odgoja djece neovisno o obiteljskoj strukturi i rodnim ulogama roditelja. Stvaranjem poticajne i raznolike okoline i omogućavanjem slobode izbora odrasli mogu značajno utjecati na djetetov razvoj, a samim time utjecati i na smanjenje rodnih stereotipa. |
Abstract (english) | Gender stereotypes are widespread beliefs about characteristics that are considered appropriate for both men and women. They include traits, activities, behaviors, interests, occupations and physical characteristics. Despite social changes, gender stereotypes are still present in some societies. Society puts pressure on the individual to conform to gender stereotypes, and violating them leads to frequent criticism and condemnation. Conforming with gender stereotypes affects on the development of gender-typed behavior that appears at an early age of the child. It is visible in a play, daily behavior and interests that may affect a child’s future preferences and gender identity development. In addition to biological factors, it is believed that environmental factors – family, peers, educators, teachers and the media - have a great influence on gender-typified behavior. The child adopts information from the environment and incorporates them into their behaviors, interests, opinions, and attitudes, thus developing their own gender identity. The stereotypical information that individuals pass on to a child depends on their own beliefs and behaviors that vary depending on their gender role. In different family structures - traditional families, families with same-sex parents and single-parent families, there are different gender roles, and thus certain similarities and differences in gender-typed upbringing of children. The importance of the way children are brought up is emphasized, regardless of the family structure and gender roles of the parents. By creating a stimulating and diverse environment and enabling freedom of choice, adults can significantly influence a child's development, and thus influence the reduction of gender stereotypes. |