Abstract | Roditelji u svom nastojanju kako pomoći djetetu da izraste u samostalnu i odgovornu osobu koriste različite roditeljske stilove odgoja, što je dijelom ovisno o ponašanju djeteta. Postoje četiri roditeljska stila: autoritarni roditeljski stil, autoritativni roditeljski stil, permisivni roditeljski stil i indiferentan roditeljski stil. Roditelji s više djece mogu za svako pojedino dijete koristiti drugačiji roditeljski stil i imati drugačiji način reagiranja, ovisno o temperamentu i karakteru djeteta te o samoj situaciji u kojoj se dijete nalazi. Cilj ovog istraživanja bilo je ispitati odnos roditeljskih stilova s reakcijama roditelja na po-našanje djeteta u različitim svakodnevnim situacijama. Sudionici istraživanja bili su roditelji djece od 3 do 7 godina starosti (N=92) koji su ispunjavali upitnik konstruiran za potrebe ovog istraživa-nja. Upitnik je sadržavao socio-demografska pitanja, niz tvrdnji na temelju kojih je određena i-dentifikacija pojedinog roditelja sa svakim od roditeljskih stilova te opis svakodnevnih situacija, na koje su roditelji odgovarali označavanjem svoje reakcije ili pretpostavljene reakcije u tim situa-cijama. Rezultati istraživanja pokazuju kako je među sudionicima bilo najviše onih koji su se identi-ficirali s dominantnim autoritativnim roditeljskim stilom. Utvrđena je značajna pozitivna poveza-nost rezultata na autoritarnom roditeljskom stilu i permisivnom roditeljskom stilu što nije u skladu s očekivanjima. Također je utvrđena pozitivna korelacija rezultata na autoritativnom i autoritar-nom roditeljskom stilu te rezultata na autoritativnom i permisivnom roditeljskom stilu. Rezultati pokazuju kako roditelji najviše biraju reakciju razgovora s djetetom, bez posljedica po dijete. Re-zultati su dodatno pokazali kako na pojedinim skupinama situacija poput onih u kojima je dijete pravilo nered i uništavalo stvari imaju najviše dominantnih odgovora razgovora s djetetom, s pos-ljedicama po dijete. Dodatno u rezultatima je prikazano kako u situacijama gdje se dijete tuklo ili imalo napad bijesa, postoji jednako čest broj odgovora razgovora s djetetom bez posljedica po dijete i s posljedicama po dijete. Može se zaključiti kako sudionici najčešće biraju odgovore koji upućuju na identifikaciju s autoritativnim roditeljskim stilom te da za većinu ponuđenih situacija, bez obzira na odgojni stil, biraju razgovor bez i sa posljedicama po dijete, a manje poželjne pos-tupke rijetko biraju. U situacijama u kojima je dijete nespretno postoji razlika u odabranim reakci-jama, ovisno događaju li se kod kuće (češće ignoriranje) ili u javnosti (rjeđe ignoriranje). Rezultati istraživanja također pokazuju da roditelji djece starije dobi (5-7 godina), koji sebe procjenjuju više popustljivima dopuštaju svojoj djeci provode više vremena pred elektroničkim aparatima nego što to oni smatraju prikladnim. |
Abstract (english) | In their efforts to help the child grow into an independent and responsible person, parents use different parenting styles, which partly depend on the child's behaviour. There are four par-enting styles: authoritarian parenting style, authoritative parenting style, permissive parenting style and indifferent parenting style. Parents with several children can use a different parenting style for each child and have a different way of reacting, depending on the temperament and character of the child and on the situation in which the child finds himself. This research aimed to examine the relationship between parenting styles and parents' reac-tions to the child's behaviour in different everyday situations. The research participants were par-ents of children aged 3 to 7 years (N=92) who filled out a questionnaire constructed for this re-search. The questionnaire contained socio-demographic questions, a series of statements based on which the identification of an individual parent with each of the parenting styles was deter-mined, and a description of everyday situations, to which the parents answered by marking their reaction or assumed reaction in those situations. The results of the research show that among the participants there were most of those iden-tified with the dominant authoritative parenting style. A significant positive correlation between the results of authoritarian parenting style and permissive parenting style was determined, which is not in line with expectations. Also, a positive correlation was determined with authoritative parenting style and authoritarian parenting style and authoritative parenting style and permissive parenting style. The results show that parents mostly choose the reaction of talking to the child, without consequences for the child. The results additionally showed that in certain groups, situa-tions such as those in which the child made a mess and destroyed things have the most dominant responses in which the parents talk to the child, with consequences for the child. In addition, the results showed that in situations where the child fought or had a tantrum, there is an equally fre-quent number of responses to conversations with the child without consequences for the child and with consequences for the child. It can be concluded that the participants most often choose answers that point to an identification with an authoritative parenting style and that for most of the offered situations, regardless of the parenting style, they choose a conversation without and with consequences for the child, and they rarely choose fewer desirable actions. In situations where the child is clumsy, there is a difference in the chosen reactions, depending on whether they happen at home (more frequent ignoring) or in public (less frequent ignoring). The research results also show that parents of older children (5-7 years old), who consider themselves more permissive, allow their children to spend more time in front of electronic devices than they con-sider appropriate. |