Abstract | Malešnice, odnosno hrvatske pučke pjesme, označavaju prve pjesničke tekstove s kojima se dijete susreće tijekom svog odrastanja. Budući da se generacijama prenose i nadopunjuju, njihovo je podrijetlo tradicionalno. Odgojitelji ih upotrebljavaju u radu s djecom zadovoljavajući djetetove potrebe i prodirući u njihov osjećajni svijet. Malešnicama pripadaju književne vrste kao što su: uspavanke, brojalice, nabrajalice, rugalice, pitalice, zagonetke, brzalice te mnoge druge. Važne su jer uvijek proizlaze iz igre te ostaju vezane uz igru ne dopuštajući djetetu da bude pasivni promatrač, nego aktivni sudionik u odgojno-obrazovnom procesu. Malešnice omogućuju djeci razvoj govora te jezičnog izražavanja kroz raznovrsne dijaloge, pripovijedanja, prepričavanja i recitiranja. Cilj ovog rada jest definirati malešnice, opisati njihova obilježja, podjelu i funkciju. Uz to, osvijestit će se njihov značaj i utjecaj na razvoj govora djeteta predškolske dobi. U radu će se navesti primjeri malešnica i igara prstima koje pomažu u djetetovu budućem kognitivnom, emocionalnom i socijalnom razvoju. |
Abstract (english) | Nursery rhymes, or Croatian folk literature, represent the first poetic texts that a child encounters during his growing up. Since they are passed down and supplemented for generations, their origin is traditional. Preschool teachers use them when working with children, meeting the child's needs, and coming into their emotional world. Types such as lullabies, counters, enumerations, taunts, quizzes, riddles, rapids, and many others belong to nursery rhymes. They are important because they always arise from the game and remain connected to the game, not allowing the child to be a passive observer, but an active participant in the educational process. Nursery rhymes enable children to develop speech and language expression through various dialogues, storytelling, retelling, and recitation. This final paper aims to define nursery rhymes, to describe their characteristics, division, and function. In addition, awareness will be given of their importance, and impact on the speech development of preschool children. The paper will list examples of nursery rhymes, and finger games that help the child's future cognitive, emotional and social development. |