Abstract | Ovaj se rad bavi temom lutkarstva u vrtiću te govori o njegovoj važnosti za provođenje u aktivnostima u dječjim vrtićima. Lutkarstvo je umjetnost i dio je kazališne djelatnosti, a objedinjuje mnogo vrsta umjetnosti poput likovne, glazbene, književne umjetnosti i slično. Mnogi autori navode kako je lutkarstvo umjetnost lutke i lutkara, iz čega se može zaključiti kako je upravo lutkar taj bez koje lutka ne može oživjeti. Lutkar daje lutki osobnost, govor, pokret, osjećaje i kompletan doživljaj, stoga je njegova uloga u lutkarskim predstavama zaista značajna. Lutkari su uglavnom skriveni iza platna, dok su lutke u prvome planu, stoga je bitna karakteristika lutkara da može sebe staviti u drugi plan i lutki dati svoju energiju. Za lutkarstvo neophodno je poznavati neke od važnijih pojmova, odnosno elemenata koji su važni kako bi se jedna lutkarska predstava odigrala. To su dramaturgija i tekst, pokret, scenografija, oblikovanje lutki, glazba i režija. Lutkarstvo je vrlo važno u životu jednoga djeteta koje se već od najranije dobi igra s lutkama i osmišljava različite uloge jer je djetetu simbolična igra najbliži oblik igre. Takva igra utječe na djetetov cjelokupni razvoj, stoga ju je važno provoditi u aktivnostima u dječjem vrtiću. Odgojitelji su osobe koje su zadužene za provođenje takvih aktivnosti, ali kako bi one bile uspješne, sam odgojitelj mora imati želju za time, odnosno mora voljeti lutkarstvo. Lutka u dječjim rukama može svašta, ona može biti bilo tko i bilo što te se pomoću lutke dijete pretvara da je netko drugi, a prateći takvu igru, odgojitelji mogu mnogo toga saznati o djetetu. Jednako tako, lutka može pomoći odgojitelju da ostvari komunikaciju s djetetom, da ostvare privržen odnos i sigurnost jer će se dijete mnogo lakše otvoriti prema lutkama, nego prema odgojiteljima koje još ne poznaje. |
Abstract (english) | This paper deals with the topic of Puppetry in kindergarten and its importance for carrying out activities in kindergartens. Puppetry is an art, and it is a part of theatrical activity, and it combines many types of art such as visual, musical, literary arts, etc. The authors state that puppetry is the art of the puppet and the puppeteer, from which it can be concluded that it is the puppeteer that the puppet cannot live without. revive. The puppeteer gives the puppet personality, speech, movement, feelings and a complete experience, therefore his role in puppet shows is really significant. In most cases, the puppeteers are hidden behind the canvas, while the puppets are in the foreground, so the important characteristic of the puppeteer is that he can put himself in the background and give the puppet his energy. For puppetry, it is important to know some of the more important concepts, that is, the elements that are important in order to perform a puppet show. These are dramaturgy and text, movement, scenography, puppet design, music and direction. Puppetry is very important in a child's life, because from an early age he plays with dolls and imagines different roles, because symbolic play is the closest form of play to a child. Such play affects the child's overall development, so it is important to implement it in kindergarten activities. Educators are the people who are in charge of carrying out such activities, but in order for it to be successful, the educator himself must have the desire to do so, that is, he must love puppetry. A doll in a child's hands can do anything, it can be anyone and anything, and through the doll the child pretends to be someone else, and by following such play, educators can learn a lot about the child. Equally, the doll can help the educator to communicate with the child, to achieve an affectionate relationship and security because the child will open up to the dolls very easily, easier than to the educators until they get to know them. |