Abstract | U ovome radu analizirana je stručna i znanstvena literatura na temu utjecaja YouTube-a na djecu predškolske dobi. YouTube je platforma koja nudi različite sadržaje svojim korisnicima pri čemu je registracija korisnika opcionalna. Ukoliko se korisnici registriraju, tada on postaje gotovo personaliziran jer za svaki korisnički račun nudi sadržaj koji se temelji na prethodnim pretraživanjima. Uz YouTube, za djecu je važan i YouTube Kids, koji je sigurniji te sadržajem primjereniji djeci predškolske dobi. Korištenje YouTube-a ima izrazito velik utjecaj na dijete, što je i prikazano u pregledu literature. U pregledu literature korištena su istraživačka pitanja kojima se analiziraju pitanja općenitog utjecaja YouTube-a na djecu, utjecaj obiteljskih navika na navike djece pri korištenju YouTube-a te pitanje sigurnosti djece pri korištenju YouTube-a. U radu je postavljena i sljedeća hipoteza: „U stručnoj i znanstvenoj literaturi u većoj je mjeri istaknut negativan nego pozitivan utjecaj korištenja YouTube-a na djecu predškolske dobi.“ Rezultati istraživanja pokazali su kako, na temelju radova uključenih u ovo istraživanje, utjecaj YouTube-a na djecu predškolske dobi ima svoje negativne strane kao što su pristup neprimjerenim sadržajima, sporiji jezični razvoj, lošija spremnost za školu, ali i pozitivne strane kao što su razvoj jezične i matematičke kompetencije, razgovor o videozapisima te na taj način dijeljenje iskustava, suradnički rad i sl. Također, obitelj, posebice roditelji, vrlo su važan faktor po pitanju doživljaja sadržaja koji djeca gledaju na YouTube-u te su vrlo važni i za odabir sigurnih sadržaja. Roditelji trebaju biti digitalno kompetentni kako bi mogli razvijati digitalnu kompetenciju i kod svoje djece, a djetetova ponašanja prilikom korištenja YouTube-a trebaju pratiti, kontrolirati i oblikovati. U zaključku rada dana je preporuka o korištenju YouTube Kids-a kao sigurnije i primjerenije alternative standardnom YouTube-u. |
Abstract (english) | This paper analyzes professional and scientific literature on the topic of YouTube's influence on preschool children. YouTube is a platform that offers different content to its users, where user registration is optional. If users register, then it becomes almost personalized because for each user account it offers content based on previous searches. Along with YouTube, YouTube Kids is also important for children, which is safer and the content is more suitable for preschool children. The use of YouTube has an extremely large impact on the child, which is also shown in the literature. Three research questions and one hypothesis were posed. Research questions analyze the general impact of YouTube on children, the impact of family habits on children's habits when using YouTube, and the issue of children's safety when using YouTube. The following hypothesis was put forward in the paper: In the professional and scientific literature, the negative rather than the positive influence of the use of YouTube on pre-school children has been highlighted to a greater extent. The results of the research showed that, based on the works included in this research, the influence of YouTube on preschool children has its negative sides, such as access to inappropriate content, slower language development, poorer readiness for school, and on the other hand, positive sides such as which are the development of language and mathematical competence, talking about videos and thus sharing experiences, etc. Also, the family, especially parents, are a very important factor in terms of experiencing the content that children watch on YouTube and they are also very important for the selection secure contents. Parents should be digitally competent in order to be able to develop digital competence in their children as well, and the child's behavior when using YouTube should be monitored, controlled and shaped. In the conclusion of the paper, a recommendation on the use of YouTube Kids, as a safer and more suitable alternative to standard YouTube, is given. |