Abstract | U završnom radu analiziran je razvoj digitalnih kompetencija bez upotrebe računala u predškolskom odgoju i obrazovanju. Cilj je rada bio na temelju pregleda postojeće relevantne literature utvrditi koje su mogućnosti razvoja digitalnih kompetencija kod djece predškolske dobi bez upotrebe računala. Pokazalo se da se za procjenu vještina računalnog mišljenja kod djece predškolske dobi mogu koristiti različite metode, kao što su promatranje djece kroz igru i rješavanje zadataka, provođenje aktivnosti temeljenih na pričama, analiza djetetova korištenja digitalnih alata i platformi, promatranje djetetova rada s robotičkim igračkama, analiza djetetovih projekata i radova, procjena na temelju suradničkog rješavanja problema, analiza rješavanja logičkih slagalica, provođenje intervjua itd. Međutim, riječ je o kvalitativnim metodama koje nisu same po sebi pouzdane, koje zahtijevaju određeno vrijeme i znanje istraživača, a ponekad i djetetovo poznavanje rada s određenim digitalnim alatima, pa je nužno razviti pouzdane procjene vještina računalnog mišljenja kreirane posebno za djecu predškolske dobi. Utvrđeno je da se razvoj računalnog mišljenja kod djece predškolske dobi može poticati bez upotrebe računala, i to kroz aktivnosti kao što su slaganje logičkih slagalica, Lego kocaka i igranje Memoryja, stvaranje priča i kreiranje scenarija, igranje s robotičkim igračkama, sekvenciranje radnje, igranje uloga, kreativno rješavanje problema poput slaganja Rubikove kocke, rješavanje matematičkih zadataka kroz igru, zajedničke projekte i timske aktivnosti, provođenje jednostavnih eksperimenata i sl. Komparativna usporedba učinka razvoja računalnog mišljenja kod djece predškolske dobi bez i s upotrebom računala pokazala da aktivnosti za razvoj računalnog mišljenja bez upotrebe računala kod djece predškolske dobi imaju veći učinak u odnosu na aktivnosti za razvoj računalnog mišljenja uz upotrebu računala. Završni rad sadrži i dva primjera aktivnosti za razvoj računalnog mišljenja bez upotrebe računala kod djece predškolske dobi koje mogu provoditi odgojitelji. |
Abstract (english) | This paper analyzed the development of digital competences without the use of computers in preschool education. The aim of the paper was to determine, based on a review of existing relevant literature, what are the possibilities of developing digital competences in preschool children without the use of computers. It has been shown that various methods can be used to assess computational thinking skills in preschool children, such as observing children through play and solving tasks, carrying out activities based on stories, analyzing the child's use of digital tools and platforms, observing the child's work with robotic toys, analysis of the child's projects and works, assessment based on collaborative problem solving, analysis of logical puzzle solving, conducting interviews, etc. However, these are qualitative methods that are not inherently reliable, requiring a certain amount of time and knowledge of the researcher, and sometimes the knowledge of the child working with certain digital tools, so it is necessary to develop reliable assessments of computational thinking skills created especially for preschool children. It has been established that the development of computational thinking in preschool children can be encouraged without the use of computers, through activities such as putting together logical puzzles, playing Lego blocks and playing Memory, creating stories and creating scenarios, playing with robotic toys, sequencing actions, role-playing , creative problem solving such as solving a Rubik's cube, solving mathematical problems through play, joint projects and team activities, conducting simple experiments, etc. A comparative comparison of the effect of developing computer thinking in preschool children without and with the use of computers showed that activities for the development of computer thinking without the use of computers in preschool children have a greater effect compared to activities for the development of computational thinking with the use of computers. This paper also contains two examples of activities for the development of computational thinking without the use of computers in preschool children that can be carried out by educators. |