Abstract | U današnjem svijetu sve više se pojavljuju nove bolesti koje potom roditelji prenose na svoju djecu. Takve bolesti su mnogobrojne, a neke od najučestalijih bolesti među djecom mlađe školske dobi su: daltonizam, hemofilija, srpasta anemija, Duschenneova mišićna distrofija, Beckerova mišićna distrofija, cistična fibroza, celijakija, fenilketonurija, talasemija, Huntingtonova bolest, Tay-Sachsova bolest, Noonanov sindrom, Bloomov sindrom, Cri-du-chat sindrom, Downov sindrom, Klinefelterov sindrom, Turnerov sindrom, Patauov sindrom, Prader-Willi sindrom, Angelmanov sindrom. Budući da je djeci mlađe školske dobi pojam nasljednih bolesti apstraktan pojam, provela sam istraživanje u prvom razredu OŠ „Ivana Brlić-Mažuranić“ putem ankete kojom sam ispitala obiteljsko stablo genetskog nasljeđa. Nakon što su ispunili anketu, s učenicima sam razgovarala o njihovim fizičkim osobinama i o tome od koga su ih naslijedili. Na taj način sam ih upoznala s pojmom nasljeđa. Nakon toga, učenicima sam pokazala prezentaciju na kojoj su bile slike djece koja boluju od Downovog sindroma te s njima o tome razgovarala. Nakon kraćeg razgovara, učenici su uvidjeli da osim fizičkih osobina, nasljeđujemo i određene bolesti od svojih roditelja. |
Abstract (english) | In today's world there is more and more new diseases which parents transfer to their children. Those diseases are numerous, but some od the most frequent among younger school age children are: daltonism, hemophilia, anemia, Duschenne muscular dystrophy, Becker muscular dystrophy, cystic fibrosis, celiac disease, phenylketonuria, thalassemia, Huntington's disease, Tay-Sach's disease, Noonan syndrome, Bloom syndrome, Down syndrome, Klinefelter syndrome, Turner syndrome, Patau syndrome, Prader-Willi syndrome, Angleman syndrome. Considering younger children find hereditary diseases apstract, I have conducted a research in first grade of Elementary School “Ivana Brlić-Mažuranić“ through survey which I used to examine family genetic traits. After they have finished, I talked to them about their physical properties and who they inherited it from. In that way I introduced them with the term of heritage. After that, I showed to the pupils presentation which contains pictures of children suffering from Down syndrome and I talked to them about it. After a short conversation, the pupils realized that except physical properties, we inherit some of the diseases our parent have. |