Abstract | Termin ekologija je prvi puta upotrijebljen 1866. godine od strane njemačkog biologa Haeckela i ima korijen u grčkoj riječi „oikos“ što znači „kuća“. Hrvatski opći leksikon (1996) navodi: „Ekologija je znanost o mnogostrukim odnosima između živih organizama i okoline u kojoj one žive (bilja, životinja)“. Ekologijom se bave posebno obrazovani stručnjaci koji se nazivaju ekolozi. Koncept održivog razvoja jedan je od najneusuglašenijih pojmova današnjice. WCED (eng. World Commission on Environment and Development) nam nudi ovu definiciju: „Održivi razvoj jest razvoj koji izlazi u susret potrebama današnjih generacija pri čemu se vodi računa da zadovoljavanje potreba današnjih generacija ne dovede u pitanje mogućnost budućih potreba da zadovolje svoje potrebe“ (WCED, 1987:46). “ „Na Zemaljskom samitu u Rio de Jaineiru, u Brazilu, 1992. godine, svjetske su vlade potpisale deklaraciju kojom su se obavezale da će „postići održiv napredak i veću kvalitetu života za sve ljude“. Održiv napredak znači da mi, danas, moramo dobiti sve potrebno za život, a da pri tome ne uništimo izglede ljudi u budućnosti. “ (Scott, 2004:153) Lay (2005:357) održivost definira kao sposobnost nekoga živog entiteta (bilo biološkog (biosfera), bilo socijalnog (društvo)) ili procesa kojega ovi entiteti svojim postojanjem, djelovanjem suproizvode da se načinom življenja i djelovanja (samo)održavaju, (samo)reproduciraju i (samo)obnavljaju. Odgoj i obrazovanje za održivi razvoj pojavljuje se kao ujedinjavajuća tema za brojne odgojno-obrazovne aktivnosti usmjerene prema različitim aspektima održivosti. Cilj obrazovanja za održivi razvoj je osposobiti današnje učenike za vrijeme koje dolazi, vrijeme u kojem će oni biti dio radno aktivnog stanovništva i donositi odgovorne odluke. Iznimno je važno među djecom i učenicima od najranije dobi razvijati pozivitne vrijednosti prema očuvanju okoliša te im osvijestiti da je moguće ostvariti ekonomski rast i razvoj koji ne narušava prirodnu ravnotežu. Ekološke aktivnosti kojima to postižemo razvrstavaju se u sljedeće kategorije: ekološke igre, ekološke aktivnosti i ekološke priče. Zamisao za projekt Zelena knjižnica nastala je krajem 2010. godine. Knjižnica Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti u Osijeku uključila se u projekt Zelena knjižnica, s ciljem osmišljavanja i provođenja programa koji bi doprinosili razvoju društva koje vodi brigu o svojoj planeti i životu na njoj. Stoga je Knjižnica Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti u suradnji sa Osnovnom školom „Vijenac“ u Osijeku, organizirala 5. lipnja 2017. godine eko-radionicu u trajanju od dva školska sata. Na njoj je glavna tema bila sve veća potreba za energijom, te o tome kako su prirodni resursi neobnovljivih energetskih izvora ograničeni, te se moramo okrenuti obnovljivim izvorima energije poput Sunca, vjetra, vode, biomase te plime i oseke. Uporaba obnovljivih izvora energije od iznimne je važnosti jer njihovom uporabom sprječavamo onečišćenje okoliša, osobito atmosfere, što se odražava na klimatske promjene, ali i na svakodnevni život. |
Abstract (english) | The term ecology was first used in 1866 by a German biologist Haeckel and has the root in the Greek word „oikos“ meaning „house“. Croatian general lexicon (1996): „Ecology is the science of multiple relationships between living organisms and the environment in which they live (plants, animals).“ Ecology is dealt with specially educated experts called ecologists. The concept of sustainable development is one of the most unconventional concepts of today. The WCED (World Commission on Environment and Development) provides us with this definition: „Sustainable development is a development that meets the needs of today's generations, taking care that satisfying the needs of today's generations does not jeopardize the prospect of future needs to meet their needs“ (WCED, 1987: 46).“ „At the Earth Summit in Rio de Jaineiro, Brazil, in 1992, world governments signed a declaration that they „will achieve sustainable progress and higher quality of life for all people“. Sustainable progress means that today, we must get everything we need to live without destroying people's prospects in the future. “(Scott, 2004: 153) Lay (2005:357) defined sustainability as the capacity of a living entity (either a biological (biosphere) or social (or society)) or a process by which these entities maintain their action, by acting as a means of living and acting (alone), (only) reproducing and (only) updated. Education and training for sustainable development appears as a unifying theme for a number of educational activities geared towards different aspects of sustainability. The goal of education for sustainable development is to enable today's pupils for the times that are coming, the time they will be part of a working active population and make responsible decisions. It is extremely important for children and young people to develop invigorating values to preserve the environment from the earliest age and to realize that it is possible to achieve economic growth and development that does not disturb the natural balance. The ecological activities that we accomplish are classified into the following categories: ecological games, ecological activities, and ecological stories. The idea for the Green Library project was created by the end of 2010. The Library of the Faculty of Educational Sciences in Osijek has been involved in the Green Library project, with the aim of designing and implementing programs that will contribute to the development of a society that takes care of their planet and life on it. Therefore, the Library of the Faculty of Educational Sciences in cooperation with the „Vijenac“ Primary School in Osijek organized an eco-workshop for two school hours on June 5, 2017. The main theme of the topic was the growing need for energy and how natural resources of non-renewable energy sources are limited, and we have to turn to renewable sources of energy such as the Sun, wind, water, biomass, and tide. The use of renewable energy sources is of utmost importance because by their use we prevent environmental pollution, especially in the Atmosphere, which is reflected in climate change but also in everyday life. |