Abstract | Tugovanje je proces koji u životu doživi svaki čovjek. Dječje shvaćanje smrti sastoji se od pet ideja: univerzalnost (sva živa bića nekada moraju umrijeti), nepovratnost (umrla osoba ne može ponovno oživjeti), nefunkcionalnost (sve životne funkcije, koje se pripisuju živim bićima, prestaju nakon što osoba umre), uzročnost i trajnost. Proces tugovanja usko je povezan s istodobnim razvojem kroz koje dijete prolazi. Smrt se u životu predškolskog djeteta pojavljuje kao dio simboličke igre u borbi s neprijateljem, koja nema poguban emocionalni naboj i ne ugrožava. Drugi način na koji se smrt pojavljuje je kada dijete postavlja pitanja o smrti koja nije igra, već je stvarni događaj. Neke od vrsta gubitaka s kojima se djeca najčešće susreću su smrt roditelja, brata ili sestre, bake ili djeda, kućnog ljubimca i prijatelja. Utvrđeno je kako tugovanje u djece prolazi kroz tri različite faze. Prva je faza prosvjeda koja može trajati tjedan dana. U drugoj fazi dijete počinje osjećati beznađe za povratka umrle osobe, plakanje je isprekidano te se javljaju povlačenje i apatija. To je faza očaja. U zadnjoj fazi odvajanja, dijete počinje pokazivati buđenje interesa za svoju okolinu i počinje tražiti zamjensku odraslu osobu. Problemi i iskustva koja prate gubitak, odvajanje i tugovanje su nesigurna privrženost, promjena statusa (rođenje brata ili sestre), preseljenje, promjena vrtića ili škole, bolest nekog člana obitelji, gubitak osjećaja sigurnosti i gubitak samopoštovanja. |
Abstract (english) | Mourning is a natural process that every man experiences in life. The child's perception of death consists of five ideas: universality (all living things must die), irreversibility (dead person can not revive again), dysfunctionality (all life functions attributed to living beings cease after a person dies), causality and durability. The mourning process is closely related to the simultaneous development through which the child passes. Death in the life of a preschool child appears as a part of a symbolic game in the battle with the enemy, which has no emotional charge and does not endanger it. Another way death occurs is when a child asks questions about death that is not a play, but a real event. Some of the kind of loss that children most often encounter the deaths of parents, brothers or sisters, grandparents, pets, and friends. Mourning in children consists of three phases. The first phase of a protest may last a week. In the second phase, the child begins to feel hopeless for the return of the deceased person, crying is interrupted and withdrawal and apathy occur. It's a phase of despair. In the final phase of separation, the child begins to show an alarming interest in his environment and begins to look for a replacement adult. Problems and experiences that accompany loss, separation and mourning are incomplete attachment, change of status (birth of a brother or sister), relocation, change of kindergarten or school, illness of a family member, loss of sense of security and loss of self-esteem. |