Title Neverbalna komunikacija
Title (english) Nonverbal communication
Author Maja Libl
Mentor Lidija Bakota (mentor)
Committee member Valentina Majdenić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Jadranka Mlikota (član povjerenstva)
Committee member Lidija Bakota (član povjerenstva)
Granter Josip Juraj Strossmayer University of Osijek Faculty of Education Osijek
Defense date and country 2024-09-12, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Interdisciplinary Humanistic Studies
Abstract U radu će se dati pregled relevantne literature o neverbalnoj komunikaciji koja čini čak 90 % ukupne komunikacije. Govori se o ulozi neverbalne komunikacije u međuljudskim interakcijama i komunikaciji naglašavajući njezinu važnost i utjecaj na prenošenje poruka. Neverbalna komunikacija uključuje geste, izraze lica, pogled, dodire, stav i položaj tijela, prostor, glas, fizički izgled i druge neverbalne znakove. Poznavanje ovih signala omogućava bolje razumijevanje sugovornika. Neverbalnu
... More komunikaciju teže je kontrolirati od verbalne. Ona nadopunjuje, podupire ili zamjenjuje verbalnu komunikaciju te ima ključnu ulogu u prijenosu poruka, emocija i stavova. Rad će ukazati na važnost usklađenosti verbalne i neverbalne komunikacije kako bi komunikacija bila uspješna. Verbalna i neverbalna komunikacija su pod utjecajem kulture pa različite kulture mogu različito tumačiti neverbalne signale što može dovesti do nesporazuma i sukoba. Nadalje, u radu se ističe važnost neverbalne komunikacije u odgojno – obrazovnom procesu. Odgojitelj svojim primjerom uči djecu kako se odnositi prema drugima i komunicirati. Uočavanje, prepoznavanje, razumijevanje i svjesno korištenje neverbalne komunikacije može unaprijediti razumijevanje dječjih potreba, interesa i osjećaja. Aktivno slušanje važna je komunikacijska vještina koju odgojitelj treba imati i razvijati jer potiče dvosmjernu komunikaciju, samopouzdanje kod djece i razvija kulturu prijateljstva. Kontinuirani rad na sebi i razvoj komunikacijskih vještina, verbalnih i neverbalnih, bitan su aspekt osobnog i profesionalnog rasta. Less
Abstract (english) This work will provide an overview of the relevant literature on nonverbal communication, which makes up as much as 90% total communication. It explains the role of nonverbal communication in interpersonal interactions and communication, emphasizing its importance and impact on conveying messages. Nonverbal communication includes gestures, facial expressions, gaze, touch, attitude and body position, space, voice, physical appearance and other nonverbal cues. Knowing these signals
... More enables a better understanding of the interlocutor. Nonverbal communication is more difficult to control than verbal communication. She complements, supports or replaces verbal communication and plays a key role in the transmission of messages, emotions and attitudes. The work will point out the importance of matching verbal and nonverbal communication for communication to be successful. Verbal and nonverbal communication are influenced by culture, so different cultures can interpret differently nonverbal signals, which can lead to misunderstandings and conflicts. Furthermore, the work highlights the importance of nonverbal communication in the educational process. An educator teaches children how to relate to others and communicate by their example. Observing, recognizing, understanding and consciously using nonverbal communication can improve understanding of children’s needs, interests and feelings. Active listening is an important communication skill that educators should have and develop because it encourages two-way communication, self-confidence in children and develops a culture of friendship.
Continuous work on oneself and the development of communication skills, verbal and nonverbal, are essential aspect of personal and professional growth. Less
Keywords
komunikacija
neverbalna komunikacija
pedagoška komunikacija
verbalna komunikacija
Keywords (english)
communication
nonverbal communication
pedagogical communication
verbal communication
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:141:442311
Study programme Title: University graduate study programme in EARLY AND PRE-SCHOOL EDUCATION Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: sveučilišni/a magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (sveučilišni/a magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2024-10-16 16:36:53