Abstract | U ovom je radu proučavana upotreba prvog jezika na početku učenja engleskog kao stranog jezika u formalnom kontekstu. U teorijskom su dijelu rada objašnjeni uloga prvog jezika u procesu ovladavanja stranim jezikom, funkcije upotrebe prvog jezika u razrednoj interakciji te su prikazana odabrana istraživanja koja se bave upotrebom prvog jezika u nastavi u svijetu i Hrvatskoj na osnovnoškolskoj razini. U istraživačkom se dijelu rada htjelo doznati koje se funkcije upotrebe prvog jezika nalaze u govoru učiteljice i u govoru učenika na satu engleskog kao stranog jezika u prvom razredu osnovne škole i koje su od njih najčešće. Navedeni su nalazi opisani i objašnjeni, kao i njihove implikacije za poučavanje engleskog kao stranog jezika u Hrvatskoj. U istraživanju su analizirana tri nastavna sata koja su se odvijala u trima različitim školama i trima različitim sredinama (selo, mali grad i veliki grad). Pri analizi praćena je upotreba prvog jezika, kako u govoru učiteljica, tako i u govoru učenika. Funkcije upotrebe prvog jezika svrstane su u tri nastavne domene: obrazovnu domenu, domenu upravljanja razredom te socijalnu domena. U govoru učiteljica najzastupljenija je upotreba prvog jezika u domeni upravljanja razredom (61,22 %), zatim u obrazovnoj domeni (25,34 %) te u socijalnoj domeni (13,44 %). U govoru učenika također je najzastupljenija upoteba prvog jezika u domeni upravljanja razredom (63,56 %), zatim u obrazovnoj domeni (30,67 %) te u socijalnoj domeni (5,78 %). Najčešće su funkcije upotrebe prvog jezika u govoru učiteljica: Davanje upute (17,86 %), Postavljanje pitanja o nastavnom sadržaju (14,35 %), Davanje i traženje povratne informacije (12,52 %), Organiziranje nastavnog procesa (8,09 %) te Discipliniranje učenika (7,63 %). U govoru učenika najčešće su funkcije upotrebe prvoga jezika: Odgovaranje na pitanje o nastavnom sadržaju (18,67 %), Javljanje za aktivnost (15,56 %), Pozivanje učiteljice (10,67 %) te Razgovaranje o temi (10,22 %). |
Abstract (english) | This thesis focuses on first language use at the beginning of learning English as a foreign language in formal contexts. The theoretical part examines the role of the first language in second language acquisition, discusses the functions for first language use in classroom interaction, and presents selected studies about the first language usage in early foreign language learning in Croatia and some other countries. The study aims to investigate types and frequency of functions of first language use by teachers and students in early learning of English as a foreign language. The findings are described and explained as well as their implications for teaching English as a foreign language in our country. Three lessons that took place in three different schools and three different areas (village, town and city) were analysed in this study. The use of the first language was monitored in the speech of both teachers and learners. The functions for first language use are classified into three teaching domains: Academic, Classroom Management and Social Domain. The most common use of the first language in teachers' classroom talk is in the domain of Classroom Management (61,22 %) then in the Academic Domain (25,34 %) and lastly in the Social Domain (13,44 %). The most common use of the first language in learners' classroom talk is in the domain of Classroom Management (63,56 %) then in the Academic Domain (30,67 %) and lastly in the Social Domain (5,78 %). The most frequent functions for first language use in teacher talk are: Giving instructions (17,86 %), Asking questions about the lesson content (14,35 %), Giving and asking for feedback (12,52 %), Organizing (8,09 %), and Disciplining students (7,63 %). The most frequent functions for first language usage in learner talk are: Answering questions about the lesson content (18,67 %), Reporting about an activity (15,56 %), Calling for the teacher (10,67 %) and Discussing the topic (10,22 %). |