Sažetak | Prema otvorenom modelu koji je stupio na snagu školske godine 2006./07., nastava
glazbene kulture u prvim trima razredima osnovne škole temelji se na nastavnim
područjima pjevanja, sviranja, slušanja glazbe i elemenata glazbene kreativnosti. Najveći
pozitivan pomak u slušanju glazbe pojavljuje se u nastavnom planu i programu iz 2006.
godine kojim slušanje postaje obvezna i središnja aktivnost nastave, dok su ostala
područja varijabilna. Budući da se novi nastavni plan i program zalaže za otvoreni model,
zadatak slušanja jest razvoj glazbenog ukusa i upoznavanje glazbenih djela. Također, na
nastavi glazbe učenici stječu praktične vještine koje nije moguće obuhvatiti udžbenikom.
Udžbenici koji se koriste u nastavi glazbe sadrže sva četiri nastavna područja koji su više
namijenjeni učiteljima nego učenicima. U okviru diplomskoga rada provedeno je
istraživanje u OŠ Bratoljuba Klaića u Bizovcu, tijekom ožujka i početkom travnja u prvim
trima razredima. Svrha je istraživanja uočiti zastupljenost provođenja nastavnog područja
slušanja glazbe u nastavi i udžbenicima glazbene kulture u prvim trima razredima osnovne
škole. Rezultati istraživanja pokazali su kako slušanje glazbe nije u potpunosti središnja
aktivnost nastave, što je potvrđeno i analizom udžbenika Glazbeni krug. Nadalje, učitelji,
kao i udžbenici, najviše preferiraju nastavno područje pjevanje u nastavi koje ne može biti
središnja aktivnost jer nema glazbeno-umjetničko opravdanje. Iako nastavno područje
slušanja glazbe učitelji provode u nastavi, ono u potpunosti ne zadovoljava zahtjeve
otvorenog modela. Budući da otvoreni model slušanje tretira kao jedinu obveznu aktivnost
u nastavi glazbe, učitelji se toga trebaju i pridržavati te učenicima omogućiti aktivno
slušanje glazbe. Samo se aktivnim slušanjem razvija glazbeni ukus i kritički odnos prema
glazbi. |
Sažetak (engleski) | Since the open model entered into force in the school year 2006./07., music
education in the first three grades of primary school has been based on subject areas of
singing, performing on instruments, listening, and elements of musical creativity. When it
comes to listening, the biggest advancement was introduced in the Curriculum of 2006.
This curriculum made listening obligatory and focal activity of the class, and the other
areas became variable. As the new curriculum advocates the open model, listening aims to
develop taste in music and to encourage familiarizing with musical pieces. Furthermore,
through music education class students acquire practical skills which their textbooks
cannot cover. Textbooks used in music education comprise of all four subject areas, but
they are more appropriate for teachers than they are for students. Within this paper, a
research in the Primary School Bratoljub Klaić (Bizovac) was conducted in the first three
grades, in March and early April. The purpose of the research was to detect how much of
listening as subject area is present in class and textbooks for music education in the first
three grades of primary school. Research findings demonstrate that listening to music is
not entirely the focal activity of the class, which was confirmed through close inspection of
the textbook “Glazbeni krug” (Musical Circle). Furthermore, teachers, as well as the
textbooks, prefer a subject area of singing in class the most, and that subject area cannot
be the focal activity because it lacks musical and artistic purpose. Even though subject
area of listening is a part of the class, it does not entirely live up to the demands of the
open model. Since the open model treats listening as an obligatory activity in music
education, teachers have to abide by it, and they have to allow their students to actively
listen to music. Taste in music and critical attitude towards music can be developed only
through active music listening. |