Naslov (hrvatski) | Integriranim poučavanjem do održivog društva |
Autor | Alma Škugor |
Autor | Ana Škaro |
Autor | Ines Novak |
Autorova ustanova | Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti (Odsjek za društvene znanosti) |
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana | DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Posebne pedagogije |
Sažetak (hrvatski) | Koncept održivog razvoja danas je imperativ suvremenog življenja ako želimo svojoj djeci osigurati sigurnu budućnost. Promjene u razmišljanju, načinu ponašanja i življenja moraju se dogoditi u prvome redu na individualnoj, zatim lokalnoj i globalnoj razini. Velika odgovornost za stvaranje društva utemeljenog na održivosti stavljena je pred učitelje koji trebaju osposobiti djecu i mlade za ulogu aktivnih građana koji će imati znanja, sposobnosti i vještine za suočavanje s nepoznanicama koje ih očekuju. Isto tako, velika je odgovornost i na studijima koji obrazuju buduće učitelje. Stoga je udžbenik Integriranim poučavanjem do održivog društva u prvome redu namijenjen studentima budućim učiteljima, odgojiteljima i edukacijskim rehabilitatorima kako bi novim znanjima, vještinama, vrijednostima i stavovima doprinijeli odgoju i obrazovanju novih naraštaja. Udžbenik prati kurikulume kolegija Metodika odgoja, Pedagogija održivog razvoja, Ekologija za održivi razvoj, Ekologija i Odgoj za održivi razvoj u inkluziji. Namijenile smo ga i sadašnjim učiteljima kao podršku u provođenju međupredmetne teme Održivi razvoj jer provedba odgojno-obrazovnih očekivanja održivog razvoja osim o kompetencijama učitelja, ovisi o njihovoj motivaciji, volji, poduzetnosti i proaktivnosti. Brojni učitelji govore kako im nedostaju primjeri dobre prakse u primjeni novih obrazovnih puteva, a ovim udžbenikom nudimo upravo to – put prema kreativnom načinu poučavanja preko različitih sadržaja.
Sadržaj udžbenika podijeljen je u deset poglavlja. Udžbenik donosi teorijski prikaz pojmovnog i sadržajnog određenja održivog razvoja, povijesni pregled koncepta održivi razvoj te je navedeno i opisano 17 globalnih ciljeva održivog razvoja. Nadalje se govori o ulozi odgoja i obrazovanja za održivi razvoj te se objašnjava cilj i svrha održivog razvoja u školskom kurikulumu. Isto tako govori se o integriranom poučavanju kao pristupu odgoju i obrazovanju za održivi razvoj. Implementacija kurikuluma održivog razvoja u sustav odgoja i obrazovanja zahtijeva holistički pristup i integraciju sadržaja povezivanjem s primjerima dobre prakse iz svakodnevnog života obitelji, škole, lokalne zajednice i društva, o čemu se govori u nastavku udžbenika. Udžbenik donosi prikaz primjera dobre prakse projektom Junaci prirode te opisuje multimedijsku didaktiku koja je nastala u okviru projekta, a u svrhu provedbe međupredmetne teme Održivi razvoj. Opisani su edukativno-zabavni serijal Junaci prirode te didaktički set Dramčica, čija se priprema za tisak može pronaći u prilogu udžbenika, a i smjernice za uporabu u nastavi u poglavlju 10.2. Poseban dio udžbenika čine nastavne pripreme s razrađenim metodičkim scenarijima i dodatnim prilozima koje mogu poslužiti kao podrška studentima i učiteljima u osmišljavanju i provođenju vlastitih metodičkih scenarija. Na kraju udžbenika nalaze se rezultati evaluacije projekta Junaci prirode.
Udžbenik je rezultat suradnje i zajedničkog rada osoba iz triju različitih područja djelovanja (civilni sektor, odgojno-obrazovni sustav i akademska zajednica) na edukativnom projektu Junaci prirode, čiji je nositelj bila organizacija civilnog društva iz Osijeka – Dječji kreativni centar DOKKICA. Njegova vrijednost utemeljena na uspješnom ostvarenju projekta u koji je bilo uključeno 70-ak učiteljica iz različitih dijelova Hrvatske, predstavlja vrijedan izvor za obrazovanje učitelja jer su njegovi rezultati pokazali uspješno ostvarenje odgojno-obrazovnih ishoda. Zahvaljujući kreativnosti učiteljica, nastali su brojni nastavni materijali koji zajedno s planiranim projektnim rezultatima čine izvrstan temelj za poučavanje međupredmetne teme Održivi razvoj.
Vrijednost je udžbenika i u načinu promicanja koncepta održivog razvoja jer smo osjetile potrebu da naša iskustva i rezultate širimo dalje – za dobrobit društva. U cilju očuvanja prirodnih izvora i većoj dostupnosti studentima, ali i široj javnosti, publiciran je u digitalnom obliku. Budućim učiteljicama i učiteljima želimo novo nadahnuće, baš kao što smo ga imale i mi vjerujući da zajedničkom suradnjom i visokom motivacijom možemo ovom društvu dati novu dimenziju obrazovanja za održivu budućnost.
Usudite se zakoračiti u zajednicu, maštati i biti kreativni, usudite se igrati jer je to jedini način da pokrenemo pozitivne promjene! |
Ključne riječi (hrvatski) | |
Jezik | hrvatski |
Vrsta publikacije | Autorska knjiga-Znanstvena knjiga-Udžbenik za visokoškolsko obrazovanje |
Status objave | Objavljen |
Vrsta recenzije | Recenziran - domaća recenzija |
Verzija publikacije | Objavljena verzija rada (izdavačev PDF) |
Broj stranica | 177 |
ISBN | 978-953-8371-29-5 |
ISBN | 978-953-8371-29-5 |
URN:NBN | urn:nbn:hr:141:359771 |
Datum objave elektroničkog izdanja | 2024-08 |
Vrsta resursa | Tekst |
Izdavač | Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti |
Mjesto izdavanja | Osijek |
Prava pristupa | Otvoreni pristup |
Datum i vrijeme pohrane | 2024-08-06 08:54:17 |