Sažetak | Igračke igraju veliku ulogu u djetinjstvu i potiču razvoj različitih kognitivnih, socijalnih i motoričkih vještina. Smatra se da igračke sadrže ideologije i promoviraju ulogu identiteta društva koje ih proizvodi (Kahlenberg i Hein, 2009). U ovom su se istraživanju ispitivale preferencije rodno tipiziranih igračaka kod djece predškolske dobi. Nakon razgovora s djecom odabrano je 30 igračaka koja su djeca navela kao omiljene. Tih su 30 igračaka zatim djeca procijenjivala kao igračke „za djevojčice“, „za dječake“ ili „za djevojčice i dječake“. Od tih 30 igračaka 3 igračke koje su najviše puta odabrane kao igračke za djevojčice, 3 igračke koje s u najviše puta odabrane za dječake i 3 igračke koje su najviše puta odabrane za djevojčice koristile su se u ispitivanju preferencija rodno tipiziranih i rodno neutralnih igračaka kod djece. Djeca su većinom preferirala rodno tipizirane igračke. Najviše su to činile djevojčice za djevojčice (94.12%), a najmanje dječaci za dječake (71.43%) što nije konzistentno ostaloj literaturi (Biernat, 1991; Berk, 2013; Vasta, Haith i Miller, 2002; Cherney i London, 2006; Karniol i Aida, 1997). Odabrane igračke za djevojčice bile su vezane uz ljepotu i njegu, te pastelnih i ružičastih boja, a za dječake vezane uz uzbuđenje i nasilje, plavih, neonskih i crne boje. |
Sažetak (engleski) | Toys play a big role in childhood and they encourage development of different cognitive, social and motor skills. It is considered that toys contain ideologies which promulgate the role identities of the society that creates them. In this research we have questioned preferences of gender-typed toys in preschool children. After the conversations with children we have chosen 30 toys that were liked the most. These 30 toys were then valued by the children, whether they thought the toy was “for boys”, “for girls” or for both. Out of these 30 toys, 3 toys that were chosen “for boys” the most, 3 toys that were chosen “for girls” the most and 3 toys that were chosen “for both” the most, were then used in a survey of preferences of gender-typed toys. Children usually preferred gender-typed toys. Mostly, it was done by girls for girls (94,12%), and leastly boys for boys (71,43%) which is not consistent with the rest of the literature on this subject matter (Biernat, 1991; Berk, 2013; Vasta, Haith i Miller, 2002; Cherney i London, 2006; Karniol i Aida, 1997). Toys chosen for girls were linked with beauty and care, pink and pastel coloured, while the ones for boys were thrill and violence based, coloured mostly in blue, black and neon colours. |