Sažetak | Šumski vrtići imaju dugu tradiciju u skandinavskim zemljama, a iz njih su se proširili na ostatak svijeta. Odgoj u šumskim vrtićima temelji se na slobodi djece i njihovom nesmetanom kretanju te otkrivanju prirode. U takvim se odgojno-obrazovnim ustanovama potiče adekvatan tjelesni, emocionalni i psihički razvoj djece kroz provođenje vremena na svježem zraku tijekom svih vremenskih prilika. Djeca u šumskim vrtićima razvijaju samostalnost, kreativnost, samopouzdanje te suradnju s drugima. Ovim se načinom odgoja želi potaknuti ljubav prema prirodi i zdrave navike života. U radu je opisan razvoj šumskih vrtića u Danskoj, zemlji u kojoj su zabilježeni prvi šumski vrtići. Nadalje, istaknut je primjer Njemačke, kao zemlje duge tradicije šumskih vrtića i primjer Republike Češke koja intenzivno radi na razvoju i promicanju šumskih vrtića. Cilj je ovoga rada prikazati razvoj šumskih vrtića na području Republike Hrvatske. Osim toga, prikazani su utjecaji šumskih vrtića na razvoj djece te vještine i znanja koja djeca stječu u ovim institucijama. Opisane su sličnosti između šumske pedagogije te Montessori pedagogije i Waldorfske pedagogije. Ovim su se radom željeli istaknuti pozitivni aspekti odgoja i obrazovanja u šumskim vrtićima, prikazati dobrobiti za razvoj djece i mogućnosti koje pruža u odgojno-obrazovnom sustavu. Današnje društvo, ubrzani način života, dostupnost medija i uređaja sve nas više udaljavaju jedne od drugih, kao i od prirode. U šumskim vrtićima, djeca se vraćaju temeljima i onome što im je istinski potrebno: nesmetano kretanje, slobodna igra i prijateljstvo. Kod djece koja pohađaju šumske vrtiće zamijećene su bolje komunikacijske vještine, više empatije i razumijevanja za druge, a rjeđi su psihički poremećaji. Djeca su zadovoljnija, imaju više pozitivnih emocija te pažnje za stvari oko njih i za druge. Sve su to razlozi zbog kojih je potrebno promišljati o načinima implementacije principa šumske pedagogije u već postojeći sustav odgoja i obrazovanja te o mogućnostima osnivanja šumskih vrtića. |
Sažetak (engleski) | Forest kindergartens have a long tradition in Scandinavian countries and have since spread to the rest of the world. The education in forest kindergartens is based on children's freedom, their unrestricted movement, and the exploration of nature. In these educational institutions, the physical, emotional, and mental development of children is encouraged through spending time outdoors in all weather conditions. Children in forest kindergartens develop independence, creativity, confidence, and cooperation with others. This form of education aims to foster a love for nature and healthy lifestyle habits. The paper describes the development of forest kindergartens in Denmark, the country where the first forest kindergartens were recorded. Additionally, it highlights the example of Germany, a country with a long tradition of forest kindergartens, and the Czech Republic, which is actively working on developing and promoting forest kindergartens. The goal of this paper is to present the development of forest kindergartens in Croatia. Furthermore, it outlines the impact of forest kindergartens on children's development, as well as the skills and knowledge children acquire in these institutions. Similarities between forest pedagogy and Montessori and Waldorf pedagogies are also described. This paper aims to highlight the positive aspects of education in forest kindergartens, demonstrate the benefits for children's development, and explore the opportunities it offers in the educational system. Today's society, with its fast-paced lifestyle and the prevalence of media and devices, increasingly distances us from each other and from nature. In forest kindergartens, children return to the basics and what they truly need: free movement, unstructured play, and friendship. Children who attend forest kindergartens show better communication skills, more empathy and understanding for others, and fewer psychological disorders. They are more content, experience more positive emotions, and are more attentive to things and people around them. These are all reasons why it is necessary to consider ways to implement the principles of forest pedagogy into the existing educational system,as well as the possibilities of establishing forest kindergartens. |