Naslov Ekološki vrtovi u predškolskim ustanovama
Naslov (engleski) Ecological gardens in preschool institutions
Autor Sara Kuhar
Mentor Irella Bogut (mentor)
Član povjerenstva Zvonimir Užarević (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Darija Kuharić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Irella Bogut (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Osijek
Datum i država obrane 2024-07-03, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana PRIRODNE ZNANOSTI Interdisciplinarne prirodne znanosti Znanost o okolišu
Sažetak Ekološki su vrtovi zemljane, živopisne tvorevine u kojima ljudi i biološki elementi koegzistiraju. Proizvodnja hrane u vrtu intenzivna je interakcija između ljudi, tla, biljnog i životinjskog svijeta. Ekološkim vrtlarenjem, iako malim dijelom ekosustava, možemo utjecati na ekološku krizu i uvesti značajne promjene. Vrtovi su utočište biljnog i životinjskog svijeta, mogu utjecati na ravnotežu kruženja vode u prirodi, voditi prema čistijoj i odgovornijoj budućnosti te očuvati raznolikost biljnih vrsta. Cilj ovog istraživanja bio je istražiti ulogu ekoloških vrtova za djecu predškolske dobi s primjenom 7R modela odgoja i obrazovanja za održivi razvoj te promicanje važnosti dječjih vrtića s ekološkim vrtovima. U istraživanju korištene su metoda intervjua, analiza relevantne literature i prikupljanje fotografija. Pregledom teorijske osnove ekoloških vrtova, istraživanjem uloge ekoloških vrtova u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju, opisom vrtlarskih aktivnosti prikladnih za djecu predškolske dobi, navođenjem savjeta i preporuka za uspješnije održavanje i vođenje ekološkog vrta u dječjem vrtiću, provođenjem intervjua i prikazom vrijednih ekoloških vrtova četiriju dječjih vrtića u Republici Hrvatskoj otkriveno je da ekološki vrtovi imaju izuzetno važnu ulogu u smislu razvijanja socijalnih vještina, načela štednje, zdrave prehrane, osnovnih životnih vještina, empatije i osjetljivosti za prirodu i okoliš kod djece rane i predškolske dobi, da mogu biti izvrstan izvor motivacije, promicati, uspostavljati i učvršćivati jednostavne uzročno-posljedične veze i razvijati dječji umjetnički izraz, djeca uče o radnim aktivnostima i surađuju s vršnjacima, obogaćuju se dječja praktična iskustva, uključuju se senzorni elementi za stvaranje poticajnog odgojno-obrazovnog okruženja kao i usvajanje osnovnih sastavnica održivosti. Utvrđeno je da se uz mnogo truda, hrabrosti, volje i suradnje djeci može pružiti nepresušan izvor znanja i životno-praktičnih iskustava u obliku ekološkog vrta koji će imati ne samo izuzetne koristi za odgoj i obrazovanje djeteta rane i predškolske dobi, nego će i pozitivno utjecati na prirodni ekosustav u cjelini.
Sažetak (engleski) Ecological gardens are earthy, colorful creations where people and biological elements coexist. Food production in the garden is an intensive interaction between people, soil, flora and fauna. Through ecological gardening, even though it is a small part of the ecosystem, we can influence the ecological crisis and introduce significant changes. Gardens are a shelter for plant and animal life, they can influence the balance of water circulation in nature, lead towards cleaner and more responsible future and preserve biodiversity. The purpose of this research was to investigate the role of ecological gardens for preschool children with the application of the 7R model of upbringing and education for sustainable development and to promote the importance of kindergartens with ecological gardens. Methods used in this research were interview, the analysis of relevant literature and the collection of photographs. By reviewing the theoretical basis of ecological gardens, researching the role of ecological gardens in early and preschool education, describing gardening activities suitable for preschool children, giving tips and recommendations for more successful maintenance and management of an ecological garden in kindergarten, conducting interviews and presenting valuable ecological gardens of four kindergartens in the Republic of Croatia, it is discovered that ecological gardens play an extremely important role in terms of developing social skills, principles of savings, healthy eating, basic life skills, empathy and sensitivity for nature and the environment in children of early and preschool age, that they can be an excellent source of motivation, promote, establish and strengthen simple cause-and-effect relationships and develop children's artistic expression, children learn about work activities and cooperate with peers, children's practical experiences are enriched, sensory elements are included to create a stimulating educational environment as well as the adoption of the basic components of sustainability. It has been established that with a lot of effort, courage, will and cooperation, children can be provided with an inexhaustible source of knowledge and life-practical experiences in the form of an ecological garden, which will not only have exceptional benefits for the upbringing and education of children of early and preschool age, but will also have a positive impact on the natural ecosystem as a whole.
Ključne riječi
dječji vrtić
ekologija
ekološki vrt
održivi razvoj
vrtlarske aktivnosti
Ključne riječi (engleski)
kindergarten
ecology
ecological garden
sustainable development
gardening activities
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:141:983862
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-07-15 13:59:08